تبلیغات
شراب طهور
 
                                                        


  • کل بازدیدها :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تحلیل آمار سایت و وبلاگ

روز قیامت خیلی نزدیک است. با مردن هرکسی، رستاخیز او آغاز خواهد شد. 

حضرت در جای جای فرمان حکومتی اش به مالک، مسئله معاد را یا آور می شود. آن جا که می فرماید: بئس الزاد الی المعاد العدوان علی العباد. ستم راندن بر بندگان بدترین توشه برای آن جهان است.(نامه 53 )

اعتقاد به معاد و یا حتى قبول احتمالى آن در انسان ایجاد مسئولیت و تعهد مى‏کند، و او را به اندیشه و جست و جوگرى حق وا می دارد. از این رو است که امام علی (ع) در فرمان های حکومتی و قوانین اداری خود، بر یاد حق و یاد معاد تأکید می فرماید و کارگزاران و کارکنان دستگاه اداری خود را با توجه دادن به ناظر حقیقی و یاد آوردن حساب رسی دقیق الاهی به پای بندی به اصول اخلاق اداری فرا می خواند. کسی که رستاخیز را باور دارد و حساب و کتاب دقیق الاهی را بر کردار و رفتار خود حاکم می داند، بی گمان به آن چه از او صادر می شود توجهی دقیق می نماید. آن حضرت به مالک اشتر سفارش می نماید که:" وَ لَن تَحکُمَ ذلک مِن نَفسِک حتی تُکثِرَ هُمومَکَ بِذِکرِ المَعادِ الی رَبِّکَ"بازگشت به سوی پروردگارومعاد را بسیار به یاد آرد، تا بتواند به درستی عمل نماید و از بی انصافی و ستمگری، و از تندی و سرکشی خود را به دور نگه دارد. نهج البلاغه دشتی نامه 53، ص421

بنابراین، از نگاه امام علی (ع) از مهم ترین عوامل باز دارنده آدمی ازظلم ورعایت عدالت اجتماعی، یاد آوری پیوسته معاد است.

حضرت در جای جای فرمان حکومتی اش به مالک، مسئله معاد را یا آور می شود. آن جا که می فرماید: بئس الزاد الی المعاد العدوان علی العباد . ستم راندن بر بندگان بدترین توشه برای آن جهان است.(نامه 53 )

"فَوَفِّهِم حُقوقَهُم واِلاّ تَفعَل فَاِنَّکَ مِن أکثَرِ النّاسِ خُصوماً یَومَ القِیامَة"

" پس باید حقوق آنان را تمام به آنان برسانی و گرنه به روز رستاخیز از کسانی می باشی که بیشترین دشمنان را داری.نهج البلاغه دشتی نامه 26، ص363

 با این بیانات و این همه تأکید به نقش ارزشی معاد باوری در رفتار اجتماعی بخصوص رعایت عدالت پی می بریم.عدالت اجتماعی از نیاز های ملی و اساسی جامعه مانیز می باشد که متأسفانه آنطوری که مطلوب است در جامعه موجود نمی باشد.
بسیاری از نا ملایمت های کنونی در جامعه واجتماع ما ناشی از بی توجهی به تأمین این اصل مهم انسانی وفطری می باشد. به باور جامعه شناسان، چالش های چون هرج ومرج اجتماعی، گسست اجتماعی و بحران عدم اعتماد در اجتماعات ناشی از فقدان عدالت اجتماعی است.در جامعه ای که عدالت اجتماعی نباشد، برای بیشتر اعضای آن جامعه بسیاری از مزیت ها وسهولت های زندگی مدنی میسر نیست.

در این چنین جوامع ممکن است برخی افراد از امنیت اجتماعی برخوردار باشند اما اکثریت از همچون امنیتی برخوردار نیستند.جامعه در فقدان عدالت اجتماعی از رشد یکسان وهمگین باز می ماند و تبعیض میان اقشار مختلف اجتماع عمومیت وگسترش می یابد.

بسیاری از تبعیض ها در جوامع بشری ناشی از فقدان همین نوع عدالت است. در جوامعی که عدالت اجتماعی تأمین است تبعیض کمتر مشاهده می گردد زیرا که اصل مساوات در توزیع منابع به افراد اجتماع در نظر گرفته می شود و یا به عبارت دیگر جایی که مساوات است تبعیض نیست وجایی که تبعیض است مساوات نیست.





نظرات :
سربرگ : اندیشه ومعارف اسلامی، 
برچسب ها :
مطالب مرتبط :




دوشنبه 12 تیر 1396 05:25 ب.ظ
Incredible quest there. What happened after? Good luck!
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 08:34 ق.ظ
It's nearly impossible to find knowledgeable people for this
topic, but you sound like you know what you're talking about!
Thanks
شنبه 2 اسفند 1393 09:11 ق.ظ
یه وبلاگ طراحی کردم و تمام کسایی که وبلاگ خوب و باحال دارند رو دعوت به تبادل لینک کردم . از تو هم دعوت می کنیم به جمع ما بیای
شنبه 2 اسفند 1393 08:42 ق.ظ
واقعا چراااااا؟ به آدرسم بیا تا گفتگو کنیم!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر